Uitleg AttaCalc
Het is tijd om enige van de mysteries rond ons competitieprogramma
te ontsluieren. Een opmerking vooraf: zowel het bepalen van
de kleur, de indeling als de afwezigheid gaat aan de hand
van speeltempo. De totaalstand speelt telkens hooguit zijdelings
een rol.
Wit - zwart
Na het maken van een partij wordt eerst gekeken of de beide
spelers al tegen elkaar gespeeld hebben. Als dit het geval
is, heeft de speler die de vorige onderlinge partij wit had
nu zwart en omgekeerd.
Zijn beide spelers nog niet eerder tegen elkaar ingedeeld,
dan speelt degene met het laagste percentage wit (logischerwijs)
met wit. Is het percentage wit van beide spelers gelijk, dan
geldt het percentage wit van de totaalstand. Is dit ook gelijk,
dan speelt de speler met het laagste waardecijfer met wit.
Indeling
Voor elke in te delen speler wordt een lijstje met potentiële
tegenstanders gemaakt. Hierbij gelden de volgende twee criteria:
- Om - met name in het begin van de competitie - de kleuren
zo goed mogelijk af te wisselen, wordt gekeken of het percentage
wit werkbaar is. Als de speler zelf meer dan 66,7% heeft,
komen alleen spelers die minder dan 66,7% hebben in aanmerking
voor het lijstje, en omgekeerd (met 33,3%). Na een paar
ronden is dit criterium echter nauwelijks nog van toepassing,
omdat de percentages dan nooit meer zo ver uit elkaar liggen.
Bovendien komt het criterium te vervallen als het een volledige
indeling verhindert.
- Een speler mag - in een vooraf bepaald aantal - partijen
niet tegen de potentiële tegenstander zijn ingedeeld. Bij
lange partijen is dit aantal 4, bij BMW is dit 4 en bij
snelschaken is dit 7. Het aantal wordt automatisch aangepast
wanneer het lager is dan er in te delen spelers zijn. Voorbeeld:
op een snelschaakavond zijn maar 6 spelers aanwezig. Het
aantal zal dan aangepast worden naar (6 - 1 = ) 5.
Vervolgens kiest het programma de speler met het hoogst aantal
punten en deelt hem in tegen de potentiële tegenstander (uit
zijn lijstje) met het hoogst aantal punten. Na deze match
worden de lijstjes aangepast en kijkt het programma opnieuw
wie het hoogste aantal punten heeft etc. Om de kans te verkleinen
dat er aan het eind van de indeling twee spelers overblijven
die niet tegen elkaar kunnen worden ingedeeld, kijkt het programma
na elke match naar het aantal mogelijke matches dat elke in
te delen speler op dat moment heeft. Zijn er spelers met één
of twee potentiële matches, dan worden die eerst ingedeeld.
Bij het op niets uitlopen van de indeling, komen alle matches
te vervallen en herstart de procedure, met dien verstande
dat nu de speler met het laagste aantal punten tegen de potentiële
tegenstander met het laagst aantal punten wordt ingedeeld.
We delen dan van onderaf in…
Afwezigheid
Beetje eigenwijs
misschien, maar bij het maken van het programma leek het
me beter om de puntentelling bij afwezigheid enigszins aan
te passen. In het verleden gold de regel dat een speler de
eerste 5 avonden dat hij afwezig was, recht had op een derde
van zijn waardecijfer. Dat riep bij mij de vraag op: wat gebeurt
er als iemand halverwege een snelschaakavond binnen komt wandelen?
Mag hij dan niet meer om de punten spelen? Krijgt hij voor
de gemiste partijen van die avond gewoon een nul? Daar kwam
ik niet helemaal uit… Rechtvaardiger leek het me om de afwezigheid
per partij te regelen. Als je op een snelschaakavond na drie
partijen wilt instromen, krijg je voor de eerste drie partijen
een derde en neem je het recht op een derde voor de overige
4 partijen mee naar een volgende speelavond. Dit heeft als
implicatie dat de puntentelling voor afwezigheid per speeltempo
verschilt. Voor lange partijen heb je 3 keer recht op een
derde, voor BMW (1 x 4 =) 4, en voor snelschaken (1 x 7 =)
7. Deze getallen zijn uiteraard aan te passen.
|